Whitsundays

20 mei 2016 - Airlie Beach, Australië

Hoi allemaal,

Na Frasier Island hadden we nog een lange weg te gaan naar Airlie Beach. Vanuit Airlie Beach begint ons avontuur naar de Whitsundays. Het mooiste eiland van Australië. Onderweg zijn we gestopt in het stadje 1770. Er werd ons verteld dat hier een hele mooie zonsopgang is. Omdat het een klein stadje is en we weer laat aankwamen konden we nergens slapen. Op elke parkeerplaats en plek waar we zouden kunnen staan stonden bordjes met "Niet camperen".

Als dat er staat is ook niet verstandig om dit te doen want de boetes hiervoor zijn erg hoog. Na een uur hebben rondgereden hebben we besloten om langs de weg op een parkeerplaats te gaan staan en te doen alsof we er niet zijn.

Maar we zijn met 5 personen hoe gaan we dit doen? Omdat we normaal gesproken een tent hebben en het dak van de bus omhoog kunnen doen hadden we dus een probleem. De laatste keer dat we dit hadden gedaan sliepen er 2 man voorin de bus maar dit kon nu ook niet want dan zien ze ons zitten.

Dus we hebben het bed plat gegooid en ja we zijn er met zijn 5en in gaan liggen. Een goede nachtrust hebben we dus niet echt gehad want bijna niemand behalve Tayler kon slapen. En het raarste was nog dat Tayler tussen Merlin en Alex in lag haha. Omdat de zonsopgang al om half 6 in de ochtend was en we nog 20 minuten moesten rijden zijn we ook om half 5 opgestaan. Omdat we toch met onze kleren aan hebben geslapen hadden we niet veel tijd nodig :p

Om naar het punt van de zonsopgang te komen moesten we nog een stukje lopen op de berg. De zonsopgang was prachtig. Je kon de zon zien opkomen over de zee. We hadden wel wat wolken maar het was weer mooi om te zien. Jullie kunnen dit allemaal zien in onze filmpjes straks.

Na de zonsopgang gingen we weer verder met onze reis naar Airlie Beach. Na nog een overnachting op een gratis camping waren we eindelijk aangekomen. Deze stad deed me meteen aan Pap, Wes, René en Marc-jan denken want dit zou een keer iets anders zijn dan Ampuria Brava haha. Ze hadden hier alles. De zee, een groot gratis zwembad ( dit noemen ze hier een Lagoon) en een haven, een hele grote haven! Ook hier kunnen we dus op de pier zitten en naar dure boten kijken haha. En je kunt er ook leuk op stap. Een hele goede vakantieplek :)

We hadden een leuke camping, het was eigenlijk een hostel maar ze hadden ook 5 plekken voor campers en een grasveldje voor tenten. De eerste avond dat we er waren zijn we op stap geweest wat weer heel gezellig was. We hebben ook echt Ozzie's ontmoet waar we mee weg zijn geweest.

De dag erna was het tijd om naar Whitsunday's te gaan. We hebben onze bus ergens geparkeerd op een camping voor 12,50 voor het hele weekend en zijn daarna met onze tassen naar de boot gelopen. Pien heeft in de winkel een paar pillen gekocht tegen zeeziekte. Ik dacht dat ik het wel aankom maar gelukkig heb ik er toch 2 van Pien gepakt want dit is toch iets heel anders dan een snelle boot. De reis naar Whitsundays duurde ook erg lang. De eerste dag zijn we ook nergens geweest. Dit was alleen de reis naar het eiland. Toen we in de avond wilden (zo goed Frank :p) gaan slapen zijn we erachter gekomen dat we misschien toch nooit goede piraten zouden kunnen worden. Want dit was oprecht de ergste nacht van mijn leven. Het was echt heel erg warm en er lag een gast in onze kamer daar is het geluid van een tractor niks bij. Ik heb nog nooit iemand zo horen snurken. Dit ging niet werken. We gaan proberen op het dek te slapen. Het enigste wat ze op het dek waren waren harde bankjes. Ik heb 6 yogamatjes gepakt om er een bed van te maken. Ook hier kon ik niet slapen. Weer beneden proberen. Nee. Eigenlijk zijn we allemaal, Pien Alex en ik de hele nacht wakker geweest en constant naar beneden en weer naar boven te gaan om proberen te slapen. Toen eindelijk meneer tractor wakker was geworden ben ik in de ochtend eindelijk beneden op bed in slaap gevallen. Maar ik werd na 1,5 wakker gemaakt omdat ze het ontbijt aan het opruimen waren. Ook konden we heel dit weekend niet douchen want er was geen douche op de boot.

Eindelijk gingen we dan naar het eiland waar we voor kwamen. We moesten via een wandelroute naar het uitkijkpunt en het was echt prachtig. We hadden helaas geen goed weer maar dit was het uitzicht waardoor ik heb besloten om naar Australië te gaan. Het is ook heel lang mijn omslagfoto geweest. Het zand van de Whitsundays verschuift altijd waardoor het er ook altijd anders uit ziet. Het zand is wit en het water is helderblauw. Nog steeds lijkt het dan alsof je naar een afbeelding op de computer krijgt. Maar gelukkig had ik mijn lenzen in dus het zag er wel allemaal echt uit. :p

Vervolgens gingen we naar beneden om ook echt zelf naar het strand te gaan. Het mooie van de Whitsundays is ook dat als je 200 meter in de zee loopt dat het water nog steeds niet boven je knieën uit komt. Je kunt ook eerst in een diep gedeelte komen en dan daarna weer in het ondiepe gedeelte.

Alex had ook een Lemonshark gespot. Pien en ik zijn er met onze Gopro's achteraan gegaan. Hij was niet heel erg groot, dat is de enige reden dat ik hem achtervolgde. We hebben hem heel wazig op de camera gekregen. Hierna begon het te regenen dus was het tijd om terug naar de boot te gaan. Omdat we dus te vroeg waren hebben we met heel de groep even zitten te chillen aan het strand om te wachten tot de boot ons weer kwam halen.

Bij de volgende stop gingen we snorkelen. We moesten stinger suits aan. Dit is een soort wetsuit zodat je niet vermoord word door een kwal. Kwallen moeten namelijk contact maken met de huid willen ze je kunnen doden. Nee het zijn niet kwallen zoals in Nederland waarbij het ergste wat er kan gebeuren is dat je erdoor gestoken word en dat je beste maat eroverheen moet pissen zodat het geen pijn meer doen. En hierover nooit meer wilt praten. Nee er zijn in Australië 2 soorten kwallen. 1 mini kwal die je dus nooit ziet aankomen. En 1 hele grote kwal die je wel kan zijn maar zijn laat ik het even tentakels noemen zijn zo lang dat je de kwal niet hoeft te zien als je gestoken wordt.

Maar omdat ik liever tegenover vijf K1 fighters wil staan die mij in elkaar willen slaan dan 1 dodelijke minikwal tegenkomen heb ik eerst even gevraagd hoeveel doden er vallen en hoeveel er hiervan in het water zitten. Dit was niet het seizoen van de kwallen. De kwallen zitten er in de zomer. Er vallen eigenlijk ook alleen maar doden in de zomer omdat mensen gaan zwemmen terwijl ze niet adviseren om te gaan zwemmen. Het is nu niet eens wettelijk verplicht om een pak aan te doen. Maar om er zeker van te zijn laten ze toch iedereen een pak aan doen.

Oke ik was een beetje gerustgesteld en ging het water in. Ik was echt blij dat ik het heb gedaan want het was echt mooi. Er zwommen gekleurde vissen om ons heen en je zag hier een daar wat gekleurd koraal. Ook zwom er een hele grote vis bij ons. Hij ziet er enger uit dan dat hij is want hij was banger voor ons dan wij voor hem.

Na het snorkelen gingen we verder varen. Toen we eenmaal gestopt waren gingen we eten en werd het weer donker. Nog een weetje: In Australië kennen ze geen schemer. Het is hier al om 6 uur donker ( Verschilt wel waar in Australië je bent maar in ieder geval vroeg) en om 10 voor 6 is het nog zo licht dat het lijkt of de zon op zijn hoogst staat. Maar in de avond hebben we met zijn alle drankspelletjes gedaan en was het weer een leuke avond. Dit drankspelletje hebben Pien en ik overgeslaan want het was echt niet te doen. De eerste moest in een glas wat van zijn eigen drinken inschenken. Dan moest je zeggen kop of munt. Had je het goed dan geef je je glas door aan de volgende heb je het fout dan moet je het opdrinken. Maar als bijvoorbeeld 5 mensen het goed hebben en de 6e heeft het fout. Moet deze persoon dus in 1 glas 6 verschillende drankjes drinken. Je mag ook zelf weten hoeveel je erin doet. Aangezien ik een glas ook niet zo snel in een keer weg krijg. Wat de mensen hebben gezien bij Beerpong heb ik niet meegedaan. Maar omdat ze ons Pussys noemde hebben we toch 3 rondes meegedaan en gelukkig 2 keer hiervan gewonnen. 1 keer was het alleen wat wijn, rum en ice tea green haha.

De nacht hebben Pien en ik aan een stelletje gevraagd die in een 4 persoonskamer lagen we bij hun in de kamer mochten slapen. Zij zelf hadden de nacht ervoor namelijk ook op het dek geslapen. We hebben een hele goede nachtrust gehad :) Ik hoorde de tractor wel op een afstandje maar niet hard genoeg om er wakker van te liggen.

De volgende ochtend gingen we weer snorkelen en hebben we wat nieuwe visjes gespot. We hebben uitgekeken naar schildpadden maar deze hebben we alleen vanaf de boot kunnen zien. Daarna zijn we naar een nieuwe plek gegaan om te snorkelen. Toen we weer allemaal terug in de boot waren zijn we weer terug gegaan naar Airlie Beach.

En dat was het weer, Tot de volgende keer :)

xXx Jamie en Pien

1. Jeannine:
    11 juni 2016
    Dat klinkt weer spannend allemaal. En daarna geen last meer gehad van de tractor;)? En het is idd mooi he onder water, ik weet het. En vooral in die mooie heldere lagunes. Geniet er maar lekker van. Groetjes en xxx van ons