Fraser Island

13 mei 2016 - Fraser Island, Australië

Fraser island was in 1 woord GEWELDIG.

Dit was echt tot nu het leukste weekend van onze reis. Het begon al met de accomodatie voordat we naar Fraser Island gingen. We hadden de tour geboekt bij het Hostel Pippies in Rainbow Beach. Omdat we met 5 personen waren hadden we een huisje voor ons eigen alleen. Nou ja we moesten wel 3 keer op een neer lopen naar de receptie was 5 straten verder was omdat de vrouw de voorgaande backpackers de sleutel hadden gegeven van het verkeerde huis en hun daardoor in ons huisje zaten. En daarna kregen wij weer de verkeerde sleutel van de kamer. Maar oke foutje kan hierdoor kregen we wel een gratis BBQ.

We hebben deze dag gebruikt om de bus te poetsen en een filmpje te kijken omdat we de volgende ochtend al om 5 uur op moesten. Alex is deze dag zijn haren blauw gaan verven. Want ja we zijn in Australië, dit doe je maar 1 keer in je leven en dan moet je wel gekke dingen doen! Ook zijn we naar Pippies geweest om het papierwerk in te vullen en een veiligheidsfilmpje te bekijken.

De volgende ochtend stonden we klaar bij Pippies om te gaan. Onze groep werd in 2en gedeeld omdat een scharrel van Tayler erbij was en Merlin was ook verliefd op haar dus Alex en Merlin gingen in een andere auto. Gelukkig zaten wij in een groep met 3 jongens en een meisje die nog geen 21 waren en daarom niet mochten rijden. Dus de enigste personen in de auto die mochten rijden waren ik, Pien en Tayler. YES :)

Tayler pakt de eerste rit. Graag want dit was toch over de weg en niet op het zand :P We moesten met een veerboot naar het eiland toe en hebben het eerste stuk over het strand gereden. De eerste stop was Lake Mckenzie of Boorangoora hoe ze het in Australië noemen. Zelfs al waren we alleen maar hierheen geweest was het nog steeds het beste weekend geweest. Ik kan gewoon echt niet beschrijven hoe mooi dit was. Het eerste deel van het water was licht. Zo helder heb je water nog nooit gezien. Zelfs niet het schone water van Tilburg. Midden in het meer werd een streep getrokken door de natuur en vanaf dat punt was het donker. We hebben met onze duikbrillen onder water gekeken en er zijn geen veranderingen in het zand of zelfs niet meer planten. Echt prachtig. Dit is nou wat je noemt Bounty. Dit is waar je van droomt als je droomt van witte stranden en blauw water.

Hier zouden we wel dagen kunnen blijven. Maar helaas na 2 uur gingen we weer verder. Nu gaan we naar het kamp gegaan. We sliepen met 2 personen in een pubtent, hadden een kampvuur, picknicktafels en een keukentje.

Nadat we onze spullen hadden neergezet en onze bedden hadden opgemaakt gingen we naar de volgende stop. Dit was een heilige rivier waar de Aboriginals in het water bevallen. We hebben langs deze rivier gelopen en daarna zijn we gaan lunchen. Deze tour gaat niet alleen om het bekijken van het eiland maar ook om het rijden. Onze tour leider zat al de eerste keer vast richting het kamp. Hij had wel een trailer achter zich aan hangen dus ik geef hem het voordeel van de twijfel haha.

Het rijden in het losse zand was echt leuk. Ik vroeg al meteen wat de moeilijkste stukken waren om te rijden. Want nadat ik over het stuk waar onze tour leider Gary vast zat gemakkelijk doorheen reed voelde ik me natuurlijk goed :p

Ook dit weekend was het in de avond niet meer dan een drankje doen bij het kampvuur. Muziek aan en kei hard meezingen. De picknicktafels waren niet echt stabiel en als aan de ene kant iedereen op stond vielen de mensen die aan de andere kant zaten achterover. En natuurlijk overkomt ons dat 2 keer. Alex zat al een keer helemaal onder Goon. Om te voorkomen dat dat gebeurde zei ik tegen onze nieuwe Duitse vriendin " Don't get up" omdat zij de laatste was die aan de andere kant zat. Haar Engels was blijkbaar niet zo goed als ik dacht want ze stond meteen op. Met als gevolg dat ik en Pien deze keer onder de drank zaten. Maar we konden erom lachen.

De volgende dag gingen we naar een riviertje wat een stroming had. Omdat het water op Frasier Island over zo helder is en dus eigenlijk net een zwembad maakte ze hier ook letterlijk een zwembad van. Er liep een pad naar het beginpunt van de rivier en hier kon je dan met je band of luchtbed beginnen. Lekker languit liggen en laat de stroming je mee nemen naar het eindpunt.

De volgende stop waren de Champagn Pools. dit was ook heel mooi. In dit stuk kon je veilig zwemmen omdat er gescheiden werd van de zee met rotsen. In de zee is het daar verboden om te zwemmen omdat het hier vol zit met Haaien, dodelijke kwallen en sterke stromingen. De golven die tegen de rotsen aankwamen spoten omhoog net alsof je een champagne fles opent. Ik denk dat ze het daarom ook Champagn Pools noemen. Er zwommen gekleurde visjes in en we hebben hier even mee kunnen zwemmen :p

Daarna gingen we verder naar de wrak van een schip. Dit schip was vroeger tijdens de oorlog verkocht aan de Japanners. Toen de Japanners dit schip probeerde te vervoeren naar hun eigen land waren ze gestrand op Fraser Island. Omdat het toen al een oud schip was hebben ze besloten dit te laten liggen omdat het te duur was om het schip van het strand af te halen. De Japanners wouden het schip gebruiken om bommen van te maken. Een particulier had dit schip namelijk aan Japan verkocht. De Australiërs hadden dit idee gestolen en hier zelf bommen van gemaakt. Ze hebben als test het schip ook opgeblazen op het eiland. Nadat dit gelukt was hebben ze de bommen gebruikt om Japan te bombarderen. Wat nog over is van het schip ligt nu al die jaren op het eiland. Terwijl we daar stonden en een groepsfoto aan het maken waren kwam de volgende tour aan van Pippies. Om ons te pesten zijn ze met hun 4 jeeps 5 rondjes om ons heen gereden zodat we geen foto's konden maken.

Toen we terug kwamen op het kamp en gegeten en gedronken hadden liepen we met heel de groep naar het kamp van de andere tour. We schreeuwen Gary! Gary! Gary! dit was onze tourleider en namen hun kamp over haha. Payback!

We zijn deze avond ook nog naar het strand geweest. Gary liet ons een truc zien. Door de heldere lucht en maan kon je als je met voeten over het zand schuift vonken zien. Mij is het niet gelukt maar Alex wel. Dit zie je in ieder geval niet op het strand van Scheveningen haha.

De volgende dag reden we naar Indian Heads. Dit is een heilige berg van de Aboriginals. Vanaf volgend jaar is het ook niet meer mogelijk voor toeristen om deze berg te beklimmen. Toen Kapitein Cook Australie had ontdekt leefden de blanken samen met de Aboriginals. De leider van de blanken en de leider van de Aboriginals kregen ruzie met als gevolg dat de Blanke leider tijdens een gevecht vermoord werd. Als straf werden veel Aboriginals door de blanken van de klif af gegooid op deze berg. De weg naar de berg was ook weer erg leuk. Het was een moeilijke weg om te rijden en ik zat aan het stuur :) We moesten er met volle gas doorheen ander haalden we het niet. We passeerde ook alweer een auto die vast zat en na 2 uur op de terug weg stonden ze er nog steeds.

Hierna was het ook weer tijd om naar huis te gaan jammer. We hebben het zowel overdag als in de avond echt gezellig gehad en hebben mooie dingen gezien. Als we naar het strand wouden moesten we een stok mee nemen voor het geval dat we Dingo's tegen kwamen maar deze hebben we niet gezien.

Helaas kun je alleen op Fraser Island op het losse zand rijden maar dit is zeker niet de laatste keer dat ik dit doe. Ik heb in ieder geval een nieuwe hobby als ik terug ben :)

xXx Jamie en Pien

1. Karim:
    Mooi avontuur
  2. Jeannine:
    8 juni 2016
    Van welk werkwoord komt "wouden"
  3. Jeannine:
    8 juni 2016
    Mooie herinneringen weer meiden. de vorige reactie was van frank, maar dat had je al begrepen denk. ;)
  4. Lex:
    8 juni 2016
    Zullen maar jeep aanschaffen maar hier is het niet zo mooi zeg Frank dat wouden in Japans betekend niet zo zeuren en dat jullie t woord werk niet kennen haha